Et mystisk forlagsbrev

forlagsbreve.jpg I dag indeholdt postkassen et forlagssvar vedrørende én af mine romaner. Efter opflåning af konvolutten viste der sig ord om, at manuskriptets emne var for intimt-problematisk til forlagets linje, men at romanen ellers var velskrevet og desuden pirrende og netop derfor skræmmende.

Og så kom det virkeligt mystiske: Beskeden om, at en navngiven redaktør vil kontakte mig snarest for at diskutere andre muligheder for udgivelse.

Hvad pokker betyder det?
Vil han ringe til mig for at fortælle mig, at der findes andre forlag?
Vil han ringe til mig for at sige, at forlaget godt vil se på det, hvis jeg skulle skrive en helt anden roman en anden gang?
Kan al den slags ikke bare skrives i afslagsbrevet?

Med mine erfaringer med forlag ved jeg, at redaktører normalt ikke bare ringer for af lutter kedsomhed at hyggemeddele ting, som lisså godt kunne smækkes ind i afslagsbrevet. De plejer at have ret travlt.

Men hva’ fa’en handler det her om? Jeg er ét stort omvandrende spørgsmålstegn.

Hvorfor dælen fik madam distræt (=Kjeldberg) først tømt postkassen, da almindelig kontortid VAR overstået?
Nu er der en hel lang weekend at bide neglene til skærver i…
Suk.

6 kommentarer

  1. Håber det er good news for dig, Kjeldberg. Det minder om dengang jeg forgæves søgte at få min digtsamling ‘Blindforsøg’ antaget, og i jagten på et forlag snublede over en redaktør som ikke kunne drømme om at udgive digtsamlinger, men som gerne ville give mig en bestillingsopgave på en roman…hvis det skulle være.
    Det skulle det – og blev til min fodboldthriller ‘Mord på landsholdet’ (Forum 2002).
    Pøj Pøj med det!

    PS. Går du ind for sådan noget ‘tagging’? Jeg er blevet tagget af Susling, men aner ikke hvordan man kommer videre når man har svaret på spørgsmålene. Du er velkommen til at snuppe depechen, hvis du gider.

  2. Åh hvor spændende!! Jeg bider negle med dig – hele weekenden :-)))

  3. Kære Ane-Marie!

    Altså, som jeg ser det, lyder det enormt spændende! Som om, at NU starter et eller andet du vil blive vildt glad for!

    Kh
    OptimistLonni
    😉

  4. Det er til at få ondt i maven af!

    knus og krydsede fingre

    K

  5. Årh altså, sikke et cliffhanger brev! Men det KAN da kun være bedre end et afslag, hvad end vedkommende forlagsredaktør finder på at sige. Jeg krydser fingre og tæer!

  6. Tusind tak for de gode ønsker og med-neglebiderier. Og dine erfaringer, Beolog, gør mig vældig-vældig spændt.
    Håber jeg bliver klogere på brevets præcisere betydning snarligt. Forestillingerne om den er en kende anstrengende at gøre sig cirka i døgndrift…

    Det der taggeri vil jeg lige kigge på i morgen – det lyder vældig teknisk. (Hvad pokker er en tag (eller ET tag?)) (Minder mig om det mystiske ord tagetage, som i årevis var komplet uforståeligt for mig (i skrevet version).)

Der er lukket for kommentarer.

