Forfatterindens hemmelighed

AM skrivendeNej, det er ikke titlen på min nye roman.
Men jeg har en hemmelighed.

Jeg må bare ikke sige den endnu. Og det er heller ikke helt sikkert.

Men-øh – lige nu er det ret godt at være forfatter 🙂

(Jeg er lige ved at sprænges!! Kryds fingre for mig, vil I, eventuelle læsere?)

Tag-tag, beolog

Jeg hedder Ane-Marie, og jeg har ikke staveproblemer, – jeg er bare blevet tagget af beologen. Hånd-tagget, endda (tror nok, det også gøres maskinelt?).
Jeg ved ikke rigtig, hvad det betyder, men jeg tror, det er noget med, at jeg skal svare på nogle spørgsmål, som vandrer rundt i blogverdnen (sådan lidt ligesom de der breve om 298 pixibøger, som ens børn fik som små – der kom bare aldrig de der 298. Som regel end ikke én).
Jeg prøver:

1) Hvad står øverst på din ønskeliste til jul?

At et af mine i øjeblikket omvandrende manuskripter må blive udgivet. Og bogen må blive solgt. Og vel anmeldt i såvel Politiken, Information som Jyske Vestkysten. Og hvis det så lige kunne bliver til Nobels i litteratur. Og måske Nordisk Råds ditto.
Jeg vil også godt have nogle mærkelige øreringe og noget parfume der ikke lugter af rådne blomster.

2) Hvem er din favoritperson i Matador?

Maude, selv om jeg afskyede hende de første gange, jeg så serien. Nu ser jeg en kvinde, som blødt har taget form af sine opdrageres hænder og er blevet et vrængbillede på deres idealer om den magtesløse, barnlige, afhængige kvinde af borgerskabet. Desuden ser jeg en kvinde med kunstneriske aspirationer, som bliver knækket af omgivelsernes manglende forståelse og opbakning.
Men Elisabeth er nu også dejlig. Hun kan kunsten af have mandlige venner.

3) Nævn et blæret fremmedord?
Meme!

4) Hvad er din seneste købte cd?
Øh? Det er længe siden, så kan jeg huske det? Det har nok været Niels Ejes Seasons i Musicure-serien.

5) Hvor mange dage siden er det, du oprettede denne meme i forhold til, da det blev startet, som er 15. november?

Ved ikke, hvad en meme er! Men jeg skrev det her den 20. november – 5 dage altså fra d. 15.!

Og så skal man vistnok sende videre. Hvem mon gider såden en spørgeleg? Stensamler måske? Eller Knock? Jeg prøver at udfordre dem.

Ondt i copyrighten

Mine fødder blev en kende kolde i dag, da jeg læste, hvordan Spacemermaid har fået stjålet tekster fra sin gamle blog og har måttet se dem udgivet på en blog som en anden persons tekster om dennes personlige oplevelser.

Bør man holde sig fra at lægge noget af ‘værdi’ ud på nettet på denne lettilgængelige måde?
Eller skal man lægge en truende copyrightbandbulle op i hjørnet af bloggen, så ingen kan påberåbe sig den mindste tvivl om, at loven om ophavsret også gælder på nettet?

I hvert fald skal man åbenbart være på vagt.