Hvorfor skriver du om noget så ligegyldigt som det tyske mindretal?

Graense

Sådan – som i overskriften – har en forfriskende direkte person i dag spurgt mig i relation til Fred og Ro.

Og hvorfor gør jeg det? Kan hjemmetyskerne dernede i Sønderjylland ikke være inderligt lige meget?

Tjah.
For det første har jeg svært ved at opfatte en gruppe på vel 20.000 mennesker som ligegyldig. Det er immervæk en vis hoben folk. En flok af meget forskellige mennesker, som har det til fælles, at de holder fast ved noget så ufancy som at være tyskere i Danmark – og som har fået og stadig får en vis mængde mere eller mindre hårde knubs for at tilhøre velsagtens Danmarks mest upåagtet forhadte nationale minoritet.
En forhadthed, som mindretallets daværende befolkning som sådan i parentes bemærket gjorde en del for at ‘skaffe’ sig selv (og efterkommerne) under anden verdenskrig.

Og mit ‘for det andet’ siger et uddrag af mit forlags udmærkede pressemeddelelse egentlig så glimrende:

Romanen spørger via én families historie, om nationale minoriteter levnes et valg. Den spørger i sin yderste konsekvens, om organiserede minoriteter kan være sjælsskrøbeligheds-fabrikker med uberegnelige virkninger og langstrakte efterdønninger.

Derfor.
I hvert fald blandt andet.

2 kommentarer

  1. 20.000? Er der virkelig 20.000? Det anede jeg ikke.

  2. Jeg har lige tjekket, og jeg kan se, at jeg har overdrevet.

    “I Sønderjylland bor omkring 15.000 mennesker (6 % af befolkningen), der tilhører det tyske mindretal”, siger man på mindretallets hjemmeside http://www.nordschleswig.dk/SEEEMS.asp?save=on&id=416&display=on .

    Men stadigvæk en pænt stor gruppe. Mødte forleden et par mennesker, som aldrig havde hørt om det tyske mindretal i Sønderjylland, og da jeg havde fortalt om det, skød de hver især på, at antallet af mindretalsfolk vel var på 500 eller 1000.

Der er lukket for kommentarer.

