Kjeldberg har presseveer

I morgen rammer min bog kulturredaktionerne.

Hvad mon de dog siger til mit hjertebarn? Måske ikke så meget. (Semi)debutanter læses vist ikke så ofte de steder.
Lige nu er jeg for resten næsten allermest bange for de ikke helt nære bekendtes og familiemedlemmers reaktioner. Vil de sidde og trawle bogen for virkelighedsrester og blive sårede og skuffede over at se en stump der og en flig her midt i al fiktionen? Vil de blive forfærdede over, at Strikkelise ikke kun skriver om tyste missionærstillinger under sød musik og i kertelysets flakkende skær?

Nå, men jeg er ikke den eneste, der er bange nu for tiden. Spacemermaid, som udkommer på Politikens Forlag 10. maj med sin blogroman, kulrer også rundt og er fuld af angst og skrupler her, hvor hun er på faldende fode.

Og Beologen har prøvet det, dengang hans roman udkom.

Men jeg har nu alligevel presseveer.

De blogger fra en roman

Mine hovedpersoner blogger videre. Og her. Og der.

Dansk-tysk bonusinfo

For et par år siden druknede et par turister i Vesterhavet.

Jeg overhørte tilfældigt en samtale om sagen:

“Det er forfærdeligt,” sagde den ene.

“Ja. Men det var bare tyskere,” sagde den anden.

“Nåeh,” sagde den første, som om nogen havde snydt hende og fortalt, at folk var druknet, men så var det blot en ældre mølædt lemming.

 

***
Min roman Fred og Ro foregår i det tyske mindretal i Sønderjylland.

 

 

Minoritets-bonusinfo

Bekendte af mig gik i tysk skole i Sønderjylland og havde kammerater, som hjemmefra havde fået at vide, at jødeforfølgelserne i Hitlertiden ikke havde fundet sted, men kun var et udtryk for ondsindet antitysk propaganda.
Det handler om børn, som startede skolegangen omkring 1970 og blev i troen på hjemmets oplæring til omkring sjette klasse, hvor skolens historieundervisning fik dem på andre tanker.

Hvordan påvirker det et menneske at være givet en sådan barnetro af forældrene?

De børn er den erhvervsaktive generation nu, de er generationen med børn.

 

***

Min roman Fred og Ro foregår i det tyske mindretal i Sønderjylland.