Minoritets-bonusinfo

Bekendte af mig gik i tysk skole i Sønderjylland og havde kammerater, som hjemmefra havde fået at vide, at jødeforfølgelserne i Hitlertiden ikke havde fundet sted, men kun var et udtryk for ondsindet antitysk propaganda.
Det handler om børn, som startede skolegangen omkring 1970 og blev i troen på hjemmets oplæring til omkring sjette klasse, hvor skolens historieundervisning fik dem på andre tanker.

Hvordan påvirker det et menneske at være givet en sådan barnetro af forældrene?

De børn er den erhvervsaktive generation nu, de er generationen med børn.

 

***

Min roman Fred og Ro foregår i det tyske mindretal i Sønderjylland.

 

 

4 kommentarer

  1. Det fan’me uhygg’li’t

  2. Nu har jeg siddet det meste af dagen og tænkt over, om jeg skulle sige noget, for egentlig synes jeg slet ikke, at jeg har lyst til at træde mere i det. For det er netop min pointe:
    Hvorfor blive ved med at trampe rundt i den slags?
    Hvad skal det til for?
    Det kan da godt være, nogen sagde sådan, men det var dengang. Det er tredive år siden.
    Er det ikke snart nok?

  3. Kære Carl

    Jeg tror, at tavsheden om det, man bærer med sig, kan få det til at være nødvendigt at bære endnu længere.

    Det lyder måske banalt. Men jeg synes at have set mennesker bære tavse byrder meget langt og give dem videre til børnene. Det er en stor del af årsagen til, at jeg skrev min roman.

    Venlig hilsen
    Ane-Marie

  4. Skriftemoder: Ja.

Der er lukket for kommentarer.

