At være muse

Dette at skrivefryd og en person er snoet sammen er noget underligt noget.

Litteraturforsker og Blixen-ven Aage Henriksen har talt om sublimering (ikke at forveksle med freudsk sublimering) – i korte træk og i min nødtørftige fortolkning noget med forvandling af hengivne, kærlige, seksuelle følelser til kunst. En ønskelig og stærk forvandling i Henriksens verdenssyn (modsat Freud, som ser kunsten som en bieffekt: en sygelighed, som ‘tilfældigvis’ har et resultat, et værk, i sit kølvand).

150004_girl_with_oriental_dress_2.jpgDe gamle talte om muser. Og så ser vi vist ofte for os en smækker ungpige, som betjener (say n’ more, say n’ more!) en aldrende kunstner, som påstår sig inspireret af betjeningen, men i virkeligheden bare er en slem gammel gris.

Jeg tror faktisk på muser. Tror på dem som et gensidigt fænomen. To skabende sjæle kan opildne hinanden til fortsat og stadigt mere ypperligt skaberi, hvis en eller anden gnist af passion er til stede.
Og måske ligger passionen ikke ‘et andet sted’, måske er der ingen omformning af følelser nødig?
Måske er passionen lige netop dér – i forståelsen af hinandens udtryk, i sansen for dem og modet og tilliden til modstand mod dem i en konstant hvirvlende dans?

Og de behøver ikke være smækre ungpiger på sfæriske bølger, de musetingester.
De kan være midaldrende, tyndhårede herrer på 1,90 og cykel.

612402_danger_bikers.jpg

6 kommentarer

  1. Hahahaha – prægtigt indlæg, Ane-Marie. Og hvor har du dog ret: Muser antager mange former og kan danse i flere forskellige takter! 🙂
    Hvor skriver Henriksen om de ting? Kan du henvise til et bestemt værk?

  2. Suk..det er vemodigt, savner dig Kjeldberg. Men respekterer dit valg.

    Alt det bedste
    Lonni

  3. Tina Charlotte: Tak :-). Jeg skal nok lige vende tilbage om Henriksen, når jeg kan tænke klart igen. Lige nu flagrer der bog, rugbrødslagkage(!), støvsuger og vasken af champagneglas om ørerne på mig 🙂 .

    Tak, Lonni. (Til orientering for medlæsere, som måske ikke lige er med, så ved jeg, at Lonni tænker på anmeldersitet MetrOrd, som jeg har måttet trække mig fra pga. travlhed.) Jeg ønsker alt godt for anmelderiet, og det hele ser jo allerede rigtig spændende ud ovre hos jer :-). Jeg kan kun varmt anbefale stedet.

  4. Skønt indlæg, Ane-Marie 🙂

  5. Tak, Beo 🙂

    Og jeg har ikke glemt Henriksen, TC. Vender tilbage.

  6. TC: Endelig fik jeg mig vendt tilbage til denne post.
    Jeg tror, jeg et eller andet sted har for længe siden set en videooptagelse af et foredrag af Henriksen om emnet, men jeg kan ikke finde det nogen steder.

    Men i hans ‘Litterært testamente’ mener jeg, at der er en del om sagen, hvis jeg husker ret. Det er vist egentlig denne bogs hovedingrediens. Men det er så længe siden, jeg aktivt har læst om og af Henriksen, så jeg tør ikke lægge mit hoved på blokken.

    Fandt imidlertid en lille artikel, som med en vis kritisk distance beskriver Henriksens teorier:
    http://www.reception.hum.ku.dk/arkiv/nr_43/Aage_Henriksen_og_kvinderne.html

Der er lukket for kommentarer.

