Fred og Ro til Færøerne

Min roman skal sælges i Torshavn på Færøerne. Boghandlen i indkøbscentret SMS har bestilt et antal af bogen den lange vej op nordpå.

Ved ikke, hvordan man har opdaget min roman – og fundet den importværdig.

Jeg er meget rørt. Færøerne har altid betydet meget for mig – af mange årsager. Det startede med min morbror, som var læge deroppe i en lang årrække. Min mor var inviteret på besøg, ville så gerne, men turde ikke. Siden gik Færøerne igen og igen i min tilværelse, indtil jeg selv en november-december endelig kom derop og tilbragte tre uger i Torshavn og blev hjælpeløst ubodeligt forelsket i og på stedet.

Min mand har haft meget arbejde deroppe gennem en del år – og lige nu, i dag, sidder han også i Torshavn.

Nu kommer min bog til Færøerne. Jørgen-Frantz Jacobsens hjemland. Maleren Samal Joensen-Mikines’. Og fremfor alt: William Heinesens.
Min morbror kendte begge de to sidste. Han døde lige før jul. Jeg nåede ikke at fortælle ham, at min bog skulle udkomme.

Der bindes sløjfer.
Sådan føles det. Selv om jeg ikke kan udpege konkrete båndender og forklare logisk. Og selv om jeg er og altid forbliver milevidt fra de tre store gamle færingers stade.

Jeg savner min mor. Lige i dag.

faeroer.jpg
Og netop nu kom dette billede hjem fra min ægtemages Torshavns-lokaliserede mobiltelefon. Det minder – i sine sort-hvide kvaliteter – usandsynligt om ét af min onkels billeder fra for fyrre år siden…

5 kommentarer

  1. Nogle gange er det virkelig som om universet slår en saltomortale (staves det virkelig sådan? nå … mental proces orker ikke at slå det op hahah). Det er så smukt, at dine ord nu rejser den lange vej mod nord til et land, der betyder så meget for dig … lykke på rejsen!

    Og billedet – det går lige i sindet. Ville være genialt som bogcover!

  2. “..også i år går min mands og mine tanker til Færøerne…”

  3. Og søens folk! Glem for guds skyld ikke søens folk!

    (Nej, Kirsten, hvordan kunne du afsløre mig og Henrik? Jeg fandt det så genialt med det der Kjeldberg-cover… Alle var ellers hoppet på det. Sørens også.)

  4. Tak, Morgan.

    (Ja, jeg får også sådan lyst til at sende mine tanker ind i den have og se, hvad det er for mennesker, der lever derinde…)

  5. […] herligt! – Færøerne, Sverige – hvad  bliver det […]

Der er lukket for kommentarer.

