Forfatterskizofreni

AM skrivendeMadam Kjeldberg er i syv sind. Eller måske rettere i tre.

Ser De, kære læser, der er nemlig (mindst) tre stadier i udgivelsen af en bog. Og jeg befinder mig på dem alle på én gang. Blot med hver sin bog.

Fred og Ro er, som det vil være mine faste læsere (hvis de stadig er der efter min sommerferieslendrian?) bekendt, for længst udgivet (i maj). Men den passer ikke sig selv af den grund. Der skal stadig arbejdes for at PR’e. For øjeblikket skrives der artikler her i skrivestuen. JP aftog venligt (og mod kærkomment honorar) en for nylig. Vores meget lokale lokalblad modtager (mod absolut intet honorar) en til snarlig publicering. Og så fremdeles. Der skal hele tiden tænkes kreativt. Det tager faktisk en forbavsende mængde tid.

Så er der min kommende (til foråret) roman, Caritas. Den skal læses korrektur på, og der skal tages stilling til min forlæggers røde streger. Det er ikke til at komme uden om. Tanker om omslaget kan man også godt begynde at gøre sig. Om modtagelsen af et værk, som i visse kredse vil være upopulært, også (har vi hørt den sang før?). Og det ene med det andet.

Og endelig er der hjertebarnet: Den Nye Roman. Den er akkurat påbegyndt, og jeg ved slet ikke, om den holder vand. Den er virkelig mærkelig, og en hel masse forskellige inspirationer er løbet sammen til en højere enhed i den(s idé). Opsummeret handler den vist om livsløgnens livsnødvendighed. Åh, jeg ville så gerne i gang med at skrive som besat på den, men der er lige den artikel, og der er lige den redigering.

Det er lidt ligesom at være trebarnsmor. Man må dele sin opmærksomhed op.

Håber blot, at det må lykkes mig at bringe såvel Fred og Ro som Caritas og Dyret til skelsår og alder.

Nå, jeg må gå. Den ene skal lære at cykle, den anden at gå – og den nye skal have flaske.

5 kommentarer

  1. Trebarnsmor.
    Er du svedt, hvor klarer du det bare fantastisk.
    Det er simpelten så spændende at følge din proces.
    Og tænk … en lille ny in the making.

  2. Et eller andet sted tror jeg hjertebarnet bliver the best! 😉
    kh
    Lonni

  3. Kære Morgan og Lonni

    Håber, det bliver et smukt barn!

    Mama 🙂

  4. Åh jo, Ane-Marie, vi er her endnu, på trods af sommerferieslendrian. Du har fået et reelt publikum, tror jeg.
    Hvem ved – en skønne dag vil jeg måske skrive et værk om Ane-Marie Kjeldbergs forfatterskab. Så det gælder om at følge med i udviklingen, hvilket jeg gerne gør efter at have læst Fred og Ro.
    Rigtig god skrivelyst. Måtte du få mulighed for at bruge mere tid på den kreative proces og mindre tid på PR. Den slags burde man have folk til. 😉

Der er lukket for kommentarer.

