Sikker miljøbeskrivelse – for meget sex

Forfatteren Poul Høllund Jensen har anmeldt Fred og Ro på Bogguide – formentlig den sidste anmeldelse, min roman får:

“Bogen er præget af en sikker situations- og miljøbeskrivelse. Ligesom i den første roman er forfatterens fine sans for humor et stor aktiv og intensiteten i handlingsforløbet er stærk.”

“Indelukketheden, klaustrofobien lyser langt væk. For udenforstående et spændende indblik.”

“Min hovedanke mod bogens litterære kvalitet er ubalancen mellem det seksuelle og resten af bogen. Jeg synes, at den spinkle sprogtone (som jeg sætter højt) og den antydede og langsomt voksende konflikt og indsigt kommer til at stå i skyggen af det erotiske. Som om det erotiske er tilføjet senere. Det er ikke nok for mig at det seksuelle er saftigt og flot beskrevet. Det tar ligesom opmærksomheden fra helheden.”

“[…]sex behøver en kraftigere legalisering i litteratur end så mange andre temaer”.

“Jeg synes bogens univers (i og omkring gården Unter den Linden) er flot visualiseret[…]”

Læs hele anmeldelsen her.

