Forfattere PR-kvikkere end dansk erhverv!

Blogs og effekter’s Kristine Fjord Tolborg har skrevet en interessant lille artikel om den danske blogosfære.

Hun henviser til svenske Primelabs listning af de 99 populæreste danske blogs (målt på antal links fra andre blogs), og samtidig henviser hun til en artikel i Berlingske, som klandrer det danske erhvervliv for ikke at udnytte bloggingens potentiale til eksponering og kontakt.

Berlingske – som har set Primelabs arbejde – overser åbenbart, at fx en del forfattere rent faktisk er til stede i blogverdnen – også blandt de 99 mest populære.
Her er rent faktisk tale om en eksponering og kommunikation via blogging.

Om der bag disse forfatteres blogs kun står forfatterne, eller om deres forlag også i visse tilfælde er medvirkende, ved jeg ikke.

Men i hvert fald er der i bogens verden forlængst viden om – og brug af – bloggens muligheder til at nå læsere.

I flæng kan følgende bloggende forfattere nævnes (nogle fra 99-listen, andre ikke). (Nogle forfattere har formentlig ikke mange links til sig, og ikke megen trafik, fordi de ikke har fokuseret på arbejdet med som blogger at skaffe sig netværk.):

Bent Otto Hansen (bl.a. Forum)

Spacemermaid (Politikens forlag)

Lonni Krause (BoD)

Kirsten Nørgaard (Litera)

Anne-Marie Vedsø Olesen (Gyldendal)

Henriette E. Møller (Gyldendal)

Reinhard Klahn (Branner og Korch)

Adda Lykkeboe (bl.a. Darklights og Modtryk)

Undertegnede (Facet)

( I øvrigt er jeg nr. 72 på Primelabs liste 🙂 – til min forbavselse, vidste ikke, at jeg havde så mange indgående links)

13 kommentarer

  1. Spændende indlæg. Jeg kan ikke helt finde listen men vil prøve igen at finde den. Sjovt at weblogs er skrevet med to b´er. Det siger jo lidt sagde en nørd til en anden. 😉

  2. […] Kjeldberg: Forfattere PR-kvikkere end dansk erhverv […]

  3. ja der er sgu da overraskende læsning! Interessant at så mange forfattere har taget bloggeriet til sig – og ikke mindst at deres blogs bliver læst/linket til.

    Jeg kan da tilføje, Kjeldberg, at vi ånder dig i nakken med anmelderbloggen MetrOrd på nr. 74 🙂

  4. Apropos pr, blogs og forfattere – kan jeg ikke lade være med at gøre opmærksom på dansk-svensk forfatterselskabs nye blog http://dsfblog.wordpress.com hvor vi selvfølgelig håber på, at rigtig mange melder sig under fanerne,præsenterer deres arbejde og deltager i debatterne 😀

  5. harning
    har du taget initiativ til det der dansk/svenske?

  6. Hej Lonni
    Som du sikkert ved er Danskt-Svenskt författarsällskaps primære formål at:..” fremme kendskabet til og interessen for det andet lands litteratur, generelt for den gode litteratur, både historisk og aktuelt.
    Det er lige viktigt at give offentligheden indblik i de to litteraturer og at sikre de skrivende folk lejlighed til at mødes og inspirere hinanden….”
    Og min tanke var at det er få værktøj, der er så effektive – som et blogforum kan være – til opfyldelse af formålene. Langt svar på et spørgsmål hvor jeg vel egentlig bare skulle have svare med et simpelt ja. – Undskyld Kjeldberg 😀

  7. Herligt du! Godt gjort! 😉

  8. Tak Lonni 😀
    Og bland dig endelig i debatten – siden er til for alle!

  9. Ja, det er da lidt sjovt, at vi forfattere KAN!

    “Webblogs”, Space – ja, det siger lidt om en fjern verden…

    BS: Det er fedt, at I ånder i min nakke med MetrOrd! Det er virkelige skønt, at sådan et alternativt anmeldersite får så mange links (og dermed læsere). Ånd løs 🙂

    Ingen grund til at undskylde, Harning 🙂 . Det er lige sådan en forfatterblog også bør være efter min mening – udgangspunkt for netvørking inden for faget. Det er dejligt, at mit lille sted kan bruges sådan. Herligt, at I får afklaret – til oplysning for alle – de spørgsmål, som opstår, når et emne bringes ind, Lonni og Harning. Sådan skal det være!
    På visse litterære og kulturelle sites er der strengt og temmelig rigidt forvaltede “reklame”regler, som gør, at man egentlig ikke rigtig kan tale om relevante tiltag og hændelser – den slags regler har jeg altid undret mig voldsomt over og været træt af. Så alt i alt: Fortæl løs – jeg læser interesseret med, og er sikker på, at mange af bloggens læsere gør det samme 🙂

  10. jeg undskylder altså lige på forhånd – for måske kommer jeg til at fornærme nogen i morgen – som det åbenbart er skig og brug fra mit væsens umulige kærne..

  11. skik

    ikke g

    det er mere noget med gru,

  12. Hvad mon Lonni nu er ude på?
    😉

  13. Mnjaeh, hvad mon der er hændt i går? Var det den tidlige indgang i adventstiden? 🙂

    I hvert fald er der altid liv og bobler omkring Lonni 🙂

Der er lukket for kommentarer.

