Var det bøvlet værd?

536384_eye.jpg

Et par begivenheder bag bloggens kulisser har fået mig til i de sidste dage at gøre en smule status: Var det besværet værd at blive udgivet?
Der HAR været modgang – blandt andet nogle diffuse, men en kort tid vedholdende kommentar-angreb fra en enkelt IP-adresse eller to; en ikke særligt tilfreds anmeldelse i det tyske mindretals avis, Der Nordschleswiger; et par barske ord om mig og min Fred og Ro rundt om på nettet; nogen utilfredshed et par steder ude i det “virkelige” liv.

Men når man tager et emne op, som normalt ikke berøres i litteraturen eller uden for den – nemlig nedtonede psykiske eftervirkninger her i DK efter anden verdenskrig – så må man være forberedt på hug. Og det var jeg også. Det overrumplede mig dog en smule, at nogle stykker blandt anmeldere og andre i den grad ikke så, at jeg også tog det tyske mindretal i forsvar – ligesom jeg tog de “danske” danskere i forsvar. At jeg i så høj grad blev tolket som værende ude i angrebsærinde var let overraskende – selv om jeg godt vidste, at der lå ømfindtligheder skjult under den rolige overflade.

At jeg også har fået så mange positive reaktioner på min roman – og de positive reaktioner var langt de fleste – herunder den yderst dejlige anmeldelse på litteraturmagasinet Sentura, får mig imidlertid til at sige, at JA, det var bestemt besværet og ubehagelighederne værd. Jeg har skaffet en nedtonet sag mæle, jeg har mere generelt bragt et lille fokus på minoriteters (herunder særligt forhadte minoriteters) risiko for psykiske traumer og smerter – og jeg har ganske enkelt været ude og begå mig som forfatter.

Alt i alt, trods skrammer: Jeg er glad.

Og jeg ser frem til næste udgivelse, som kommer til foråret, – og som bestemt også vil give mig skrammer…! Bare en anden slags.
Knubs hører vist med, når jeg skriver.
Sådan er det.

2 kommentarer

  1. Dejligt indlæg. Man får knubs, når man udgiver et hjertebarn, men det er det hele værd. Glæder mig til foråret 🙂

  2. Ja, du kender turen, Spacemermaid. Tak for forståelsen – og for forventningen til foråret 🙂 . Det varmer meget.

Der er lukket for kommentarer.

