Eivissa

eivissa.jpg

Om kort tid (vistnok 31.10.07) udkommer min kollega Hans Schmidt Petersens roman Eivissa på Aschehoug.

En roman som efter min opfattelse handler om dyb medbragt sorg, som endelig trigges og får sine ustyrlige følger, da den unge rejseleder Jakob udsættes for det hurtige Ibizalivs belastninger på et følsomt væsen – samt for kærlighedens uhåndterlige trusler for den kærlighedsberøvede.

Jeg har kendt bogens manuskript længe og holder uendelig meget af romanen. Den dykker dybt i det kvæstede sind, og den holder fast og fører kompromisløst til ende. Det kan Hans Schmidt Petersen.
Til sidst – i Jakobs voldsomme opgør med Ibiza – er der måske et forvredet håb?

Og så har romanen for øvrigt nogle særdeles velskrevne sexscener. Nogle af dem så ømme og dirrende ægte som ingen andre, jeg har læst.

Romanen er Petersens tredje på dansk – og den syvende alt i alt.

Jeg er glad for at se Eivissa udkomme, meget glad.

4 kommentarer

  1. Beskrivelsen ser dyster ud. Men bogen ligner en børnebog?

  2. Hej J. – og velkommen til bloggen, selv om du muligvis har været her før, jeg er ikke helt sikker 🙂 .

    Dyster vil jeg slet ikke kalde bogen, den er uhyre levende og fyldt med kærlighed. Men nogle gange er der jo smerte i livet, selv midt i den lyseste kærlighed. Og nogle gange er kærligheden mørk, fordi vi medbringer sorg over gamle sår, er blevet forsømt, har skrøbelige sind. Jakobs møde med Rahel og med Ditte vibrerer af liv, og Hans Schmidt P. fastholder skønheden i dette liv, mens han lader os se smerten i sårbarheden uden forskønnende flor.
    Jeg vil kalde bogen modig og dirrende af mennesketilværelsen på sit fineste og på sit forfærdeligste.

    Og Jakob er gennemført et dejligt menneske selv i de mest horrible scener. I mine øjne i det mindste.

    Nej, en børnebog er det overhovedet ikke. Det er ren voksenroman.

    Venlige hilsner
    Ane-Marie

  3. Okay, det lyder faktisk ret interessant; og smukt på en mærkelig måde.
    Men forsiden er lidt forvirrende.

  4. Det er bestemt både interessant, smukt og mærkeligt. Som forfatterens hele værk.

    Jeg ved ikke, hvilke tanker der ligger bag forsiden, men jeg synes egentlig, at figurens øjne er dét, der for alvor signalerer voksenbog – et direkte og så alvorligt blik. Nærmest som gennem øjenhullerne i en maske.

Der er lukket for kommentarer.

