Jeg skifter køn

671450_sculpture.jpg

Så sker det. Jeg skifter køn. Det er min gamle sparringspartners skyld. En bemærkning rørte noget, jeg godt vidste. Jeg forsøgte at skubbe det væk. Jeg protesterede. Men den sad. Og nu ved jeg det. Et kønsskifte skal til. Tankemæssigt er jeg i fuld gang.

Jeg havde aldrig tænkt, at jeg skulle gøre det. Blixen gjorde det, siger nogle af de kloge. Tog en konstellation, som beskæftigede hende, og byttede personernes køn om i den fiktive bearbejdning. Det gav hende en frihed til at skrive, og det gav ny ilt til konflikterne og mulighederne.

Og jeg kan mærke, at det virker.

Mimi i Iseskrog var en Miriam-om-igen. Thue var ingen Hannes, men Mimi så ham, som læseren ser Hannes. Var Aki en Bolle? Nej, Aki var meget stærkere, meget mere dynamisk. Men han havde Bolles oasefunktion…

Min kloge sparrer havde ret.

Nu er Mimi blevet en Thomas – og videre derfra. Det giver luft til en helt anden slags bål.

Tak og pris for skarpe sparringspartnere.

