Galgenfrist

Fik netop besked om, at udgivelsen af Marcipansøstre af trykkeritekniske årsager alligevel ikke sker 17. marts, men først 27. marts.

De tre kapitler til fri læsning offentliggøres følgelig heller ikke på mandag, men i stedet d. 17. marts – hvor presseeksemplarerne af bogen også når kulturredaktionerne.

På en underlig måde er jeg lettet…

“Når andre forarges over det skete, rammer forargelsen mig”

ikkeenengel.jpg

“Det kan godt være, I mener, jeg var uden skyld. Men jeg var til stede, da det skete. Det kan godt være ulækkert det, der skete, men uanset det var under tvang, var jeg aktivt med i det.

Jeg synes også, det er umoralsk, men halvdelen af det umoralske var altså mig.

Når andre forarges over det skete, rammer forargelsen mig. Når I siger noget dårligt om det, siger I også noget dårligt om mig. Jeg kan ikke dele tingene op på den måde.”

Incestofret Nanna i Tine Brylds bog Ikke en engel

Tankevækkende ord fra en meget oprivende bog.

Ord som i deres budskab om ensomhed og uforståethed også har relevans i forhold til Marcipansøstre, selv om min bogs personer er ældre – og ikke udsat for vold, sådan som Nanna har været.