Marcipanessens fra biblioteket

lmarcipans.jpg

Marcipansøstre har – 10 dage før udgivelse – fået sin korte “deklaration” på bibliotek.dk:

“Tre søstre og den yngstes 13-årige veninde er i 1970erne meget optaget af deres seksualitet. En 26-årig mand lokkes af de ældste ind i kredsen og forfører den 13-årige. Det får store og ubærlige konsekvenser for mange.”

Interessant at se det summeret op på den måde, at se de konklusioner, der er indbygget.

(Der er for resten et eller andet med aldrene og personerne, som ikke helt stemmer, tænker jeg lige umiddelbart – men næe…, det kommer måske an på, hvad man lægger i ordet forfører…)

Og romanens emneindeksering på bibliotek.dk er som følger:

unge ; sex ; seksualitet ; piger ; søstre ; veninder ; seksuelle lavalder ; Danmark ; 1970-1979

Det er tankevækkende at blive indekseret og katalogiseret og sat på kortform. OG lidt skræmmende.

Marcipanessens.

4 kommentarer

  1. Synes det lyder som en glimrende kortform. 😀

  2. Jeg synes også, den er helt som den skal være, ingen tvivl om det.

    Det er blot samtidig lidt underligt/overvældende at se tre års arbejde kogt ned og (helt nødvendigt) befriet for den lange forms nuancer. Måske især fordi man (i hvert fald jeg 🙂 ) sjældent ser sit eget værk særligt klart.

    Men det er bestemt som det skal være – og det må i øvrigt være et job, der kræver en stor del talent og sans for tematik, at lave disse kortbeskrivelser. Stor respekt for den kunnen. Jeg tror slet ikke, jeg selv ville kunne – jeg ville rode mig ude i alt for meget “på den anden side” og “set i lyset af”.

    Det er på alle måder spændende at få lov at se sit værk møde alle slags læsere – professionelle og “bare” læsere.
    Det er sgu så dejligt, at nogen gider læse ens ting, selv om de slet ikke kender en. 🙂

  3. Kan godt forstå at det er specielt at se dit arbejde beskrevet så kort.
    Men det er da en interessant beskrivelse, der ikke afslører for meget, sådan virker det.

  4. Tak skal du have, Lisbeth.
    Og du har ret, beskrivelsen lader slutningen stå hen i det uvisse på en fin måde.

Der er lukket for kommentarer.

