“Var jeg den første?”

Læsernes magt eller: “den første gang”

Marcipansøstre er netop blevet anmeldt på saxo.com – i øvrigt en fantastisk flot og velskrevet anmeldelse – og anmelderen mailede til mig og fortalte, at vurderingen var lagt ud.

Han tilføjede:

Men jeg var forbavset over at min anmeldelse var den første?

Og ja, hans anmeldelse var vist den første læseranmeldelse af Marcipansøstre lagt ud på sådan noget som saxo.com, bogguide.dk, boganmeldelse.com etc.

Svaret på den flinke anmelders spørgsmålstegn – ja, hvad er det?

Jeg tror, at en del læsere ikke er opmærksomme på, at de rent faktisk kan gøre en forskel.
Det er skønt og vidunderligt givende, når læsere skriver mails til mig eller lægger kommentarer på min blog efter endt læsning af mine bøger. Jeg kan aldrig være taknemmelig nok for det.

Hvis de orker copy-and-paste kommentarerne og lægge dem ind på saxo.com etc. også – ja, så er det lige før, det er dobbelt skønt :-).

Mange bække små
For jo, det betyder noget, at der ligger en vurdering af en bog (eller ti vurderinger) på netboghandlerne. Mange bække små er virkelig det, der giver en å – især når man er en lille forfatter (selv om jeg dog personligt er 1,74!) fra et lille forlag.

Jeg kan kun opfordre til, at man generelt – især om de mere “ukendte” forfatteres værker – lægger et par ord rundt om på netboghandler etc., når man har læst en bog. Særligt da, hvis man har syntes om den :-).

Og så: Tusind tak til “min første” ;-).

Anmeldelsen ligger for resten her.

2 kommentarer

  1. Kjeldberg, det kan jeg kun tilslutte mig, altså det med anmeldelsers værdi – også de ‘uofficielle’ – da det for mange forfattere mere eller mindre kun er disse, der udbreder kendskabet til deres værker.
    Og da nye forfatteres værker jo stort set aldrig står hos boghandlerne (i hvert fald de små forlags nye forfattere), er det på nettet, bøgerne skal købes og derfor også omtales/eksponeres/markedsføres osv.

  2. Tak for tilslutningen, Reinhard.

    Nej, de fysiske boghandler er ikke salgskanaler for ret mange bøger / forfattere mere – det må vi blot erkende.

    Det reelle bogmarked er i dag på nettet.
    Underligt at boghandlerne vil gå glip af al den handel. Men det vil de åbenbart.
    Dem om det…

Der er lukket for kommentarer.

