Eksotiske Holsedore

Det var altid noget særligt at komme på besøg hos mormor i Odense – alene sproget – så anderledes end det hjemlige.

Og mine forældre slog om, især min mor, ikke rigtig min far – han begyndte bare at omtale min mor ved fornavn i stedet for at sige “mor” om hende. Det var, som om han blev yngre – man lyttede ind i en fjern, fremmed verden.

Og min mor sagde sære gadenavne: Holsedore, Flakhaven, Filosofgangen – og man så ind i en tid med ørefigener og uldne strømper og hestevogne.

7 kommentarer

  1. Ja, vi er så eksotiske i Odense. 😉 Og jeg har faktisk engang indkasseret en ørefigen fra min mor, og jeg går med uldne strømper om vinteren. Hestevogn har jeg desværre ingen af, men en sådan ville jo nok også “call for a horse”, og en hest skal passes, så det bliver nok ikke lige med det første.
    Kan du bruge Skulkenborg i din gadenavnssamling? Så må du gerne indlemme det. 🙂

  2. Som damerne da smider om sig med vilde navne.
    Jeg fik først et mindre forhold til Odense, da jeg fik en klassekammerat fra Odense i gymnasiet. Han boede i Hjallese. Er det SV, det hedder i dag. Engang serverede hans mor kvarg til kakaoen i stedet for flødeskum efter at jeg om morgenen havde fået cornflakes med afrikansk sukker og -desværre – sur mælk. Da hun fandt ud af det, blev hun meget flov. Det bedste var turene ind til byen for at købe brugte Anders And blade.

  3. Gadenavne – og for den sags skyld bynavne – kan være utroligt sjove og inspirerende. Holsedore lyder som om det taget direkte ud af Harry Potter 🙂

    Hvad med et par søndejyske småbynavne: Gammelgaf, Rachbøl, Smøl, Snogbæk, Tumbøl, Styrt-om (se Åbenrå og Styrt-om, siger vi :-)), Mjang, Hønsnap, Ny Pøl – ak ja, ak ja, her er stof til flere romaner 🙂

  4. Åhhh sådan et indlæg elsker jeg.
    Gamle sprukne navne, der knirker i ørerne og dirrer bag øjet.
    Sprog, der smager.

    Er på vej ud i sommerlandet. Vil have dette indlæg in mente og tænke mig mæt i sproglige gidbidder 😀

  5. Skulkenborg, TC – herligt. Har aldrig hørt min mor eller mormor nævne det, men har siden selv bemærket dette fantastiske navn. Kender ikke historien bag – den må være speciel?

    Stakkels Reinhard, du har været et mishandlet barn! (ungt menneske.) Godt at der var kompensation med Andeby-bladene!
    Hjallese – også et rigtigt mormor-ord i øvrigt.

    Brian Ørn: Ja, Holsedore – ren magi!
    Men I sønderjyder kan sandelig også. Og så kan jeg endnu engang fornøje mig over, at jeg kan drille min mand ved ikke at “kunne” sige Broager og Højer rigtigt. (Højer kan jeg endda sige ligefrem ærkeforkert – hæ-hæ 🙂 )

    Silhuet: Det er så dejligt at komme til fremmede egne af Danmark og mærke den ukendte melodi i stednavnene. Ih, det er noget, der kan give feriestemning. Bøllerne på Langeland kan fx stadig give mig intenst barndomskriller i maven.

  6. PS: Jeg stammer fra Gug.
    Det erikke just et inspirerende Stednavn, men det er se´fø´li også nordjysk.

    Meeeen tag ikke fejl: Selv i Gug sker der ting og sager. Bag gardinerne. Ren Knud Romer kan jeg love 😉

  7. Gug. Jeg elsker de der nordjyske navne, som virkelig klinger af vikingetid. Gug. Gjøl. Klim. Vust.

    Ren Romer – hmmm, er der en roman på vej fra bag gardinerne?

Der er lukket for kommentarer.

