Interview: “Svært med børn og sex i samme sætning”

Interviewet med mig om Marcipansøstre kan nu læses på Århus Stiftstidendes netavis (og i lidt mere udbygget udgave i papiravisen).

Et kort citat:

»Jeg har fået rigtigt gode anmeldelser og henvendelser fra private læsere, hvis egen historie ligner romanens hovedpersons. De fortæller, at de græd, mens de læste bogen, og følte at endelig var der nogen, der fortalte deres historie. Omvendt har jeg også modtaget den reaktion, at bogen direkte opfordrer til pædofili.«

Den kommentar, fortæller Ane-Marie Kjeldberg, gjorde rigtigt ondt.

»Ingen har lov til at begå seksuelle overgreb. Men det er vigtigt at acceptere, at unge og børn også har en form for seksualitet. Det skal vi som voksne og ansvarlige forholde os til. Det er meget vigtigt at ­betone, at voksne skal holde fingrene væk, men samtidig er børn og unge ikke aseksuelle som teddybjørne.«

Copyright Århus Stiftstidende og Nicolaj Rud Slot

Læs resten i Stiften.

4 kommentarer

  1. Silhuet (som er en skat) havde et papireksemplar af artiklen med til mig i Kongens Have i går. Den blev så brugt som sengelæsning i aftes, da jeg kom hjem, ovenpå en dejlig, oplevelsesrig og udmattende dag.

    Tillykke med interviewet, Kjeldberg. Jeg håber, at denne artikel omsider kan få sat visse misforståelser omkring værkets (og i dette tilfælde altså også forfatterens holdning) på plads.

    Fortsat god vind! 🙂

  2. Mega-til lykke! Jeg kan desværre ikke læse hele artiklen, men hvor er det dejligt for dig at få lejlighed til at tale om din bog på den måde.

    Altså, det der billede af forfatteren i hjemmet – det ser meget forfatteragtigt ud, men hvor er den der natkjole, kakaokruset og Ry Biograf, som du havde lovet en gang?
    😉

  3. Jeg blev så glad. Af at læse det interview. Fordi du ganske enkelt og uden store armbevægelser siger, hvad siges skal.
    At det sværeste er at acceptere at verden ikke er enten-eller. At mennesket ikke er skarp skelnen, sort-hvid-perspektiv og rationel kalkulation.
    Men meget mere end. Følelser man ikke kan forstå eller forsvare.Men som er der alligevel. Uanset man tør eller vil erkende det.
    Det har vi alle brug for at huske og blive erindret om. At vi skal huske at favne også de sider, vi ikke forstår. Ikke tør forstå. Ikke kan forstå.
    Dejligt interview! Og smukt billede 😀

    (Og Tina- Charlotte: It takes a sweetheart to see one. Du er en perle!)

  4. Tak skal I have, I rare mennesker.

    Jeg fandt også, at jeg nåede godt igennem til journalisten – og han til papiret – med mine holdninger til kombinationen mindreåriges seksualitet og voksnes “adkomst” til at befatte sig seksuelt med mindreårige (en “adkomst” som voksne naturligvis IKKE har – for nu lige at sikre mig mod mislæsninger her på bloggen).

    Det er også dejligt at se både anmeldelser og læserkommentarer citeret så fyldigt i avisen

    Men pudsigt, så lidt af samtalen i et sådant interview der rent faktisk kommer med på papiret. Sådan må det naturligvis være, men det er interessant at se, hvordan journalisten vinkler og dermed filtrerer. (Og jeg er vældig glad for Slots vinkling og udvælgelse.)

    På nettet kan man faktisk læse hele artiklen, Stensamler, der mangler blot en faktaboks med Kjeldberg’ens cv, så du er ikke gået glip af så meget 🙂

    Jamen suk, Stensamler, den forrige fotograf, som jeg forsøgte at få til at lave det der med Ry Biograf, han fik jo angstanfald og er aldrig blevet sig selv siden (eller døde han egentlig?) – så jeg turde ikke gå ind i projektet en gang til… 🙂 Men måske ad åre… (ihukommende Calendar Girls)

Der er lukket for kommentarer.

