“Krimier – dem fodrer man da svin og anmeldere med?”

Nej. Jeg er faktisk ved at være ganske ked af tendensen til halvdulgt at se ned på krimier. Har selv været med på vognen, der enigt mellem tænder mumlede “ja, man skulle bare have skrevet en krimi, SÅ fik man anmeldelser”.
Jo, der findes veleksponerede, men dårlige krimier, meget dårlige, præget af stereotypt sprog og letkøbte samfundsmæssige og psykologiske “legitimeringer”, ligesom der findes dårlige romaner af anden art og dårlig lyrik.
Men der findes altså både begavede og beåndede krimier og krimiforfattere – det hele er ikke bare “bare”.
En af de begavede og beåndede har jeg skrevet om i foranstående post.

Forfatteren er min ven, men han har min professionelle anbefaling, ikke kun min venlige.
Og han har også skrevet ganske andet end krimier – i øvrigt.

